onsdag, februari 16

Semester - En massa text (och några bilder)

Då var man åter i den kalla verkligheten efter två och en halv veckas semester i - you guessed it - Thailand! Vi var 10 stycken från familjen Enqvist & Edelbro som hängde med denna gång. Resan dit var dryg, mycket pga att vi flög mitt på dagen då jag har ganska svårt att somna då, speciellt på ett plan som vobblar för minsta vindfälla (jag är lite flygrädd, ja). Första veckan bodde vi i en bungalow på Koh Lanta med ca 20 meter till både havet & poolen. Standarden på rummet var väl inte den bästa, men allt annat var kanon. De första dagarna bjöd inte på så mycket, vi såg en del kryp som spindlar och kackerlackor krypa upp ur avloppet på toan och märkte till vår förvåning (& förskräckning!) att nästan all personal på hotellet var transor.

Dagnarna försvann raskt, vi hyrde moppar som vi körde runt med på Koh Lanta, vi hyrde en båt en hel dag och fiskade barracudor, några gick på snakeshow andra spelade golf. Loke badade med sina armpuffar och en jäkla massa yatzy spelades av oss som inte pressade i solen dagarna i ända. Vi fyllde år och åt tårta, såg elefanter och badade massor. På väg till stan såg jag ett träningsgym för Muay Thai som jag gick förbi och fick träna med dem, men jag avböjde pga halsont – vilket jag ångrar såhär i efterhand. Sista dagen på Koh Lanta gick vi istället och såg på thaiboxning på MT Stadium Koh Lanta där vi fick sitta på VIP läktaren. Vi träffade en familj från Luleå, som visade sig bo på Sundet, dvs typ 300 meter från där vi bor. Rätt kul.
Per fiskar barracuda
Efter drygt en vecka tog vi färjan över till fastlandet Krabi och sedan taxi till vårt stopp,  Ao Nang. Där hade det blivit lite strul med hotellbokningen så vi fick flytta runt lite första nätterna men som kompensation fick vi 4 hotellrum med pool-access de resterande nätterna. På stranden, som låg ca 5 minuter bort, låg vi största delen av dagarna. De hade 22 hyddor som erbjöd thaimassage som utnyttjades flitigt av vårt gäng. En dag kröp en varan in, och en annan en ödla på 10 centimeter. Den senare försökte jag och Loke fånga, men det var lite för snabb och slank undan. På kvällarna gick vi på stan och för att shoppa och äta. Allt som oftast hamnade vi på de finare restaurangerna eftersom två i sällskapet alltid ville ha kött. Och de blev alltid missbelåtna. Tillslut hittade vi en favorit, eller iaf ett hak där alla blev nöjda. En BBQ-restaurang med en skylt där det stod ”ät så mycket du orkar för 250 bath”. På engelska, inte på svenska. De hade allt, och det var gott. När jag tänker efter är det inte konstigt att jag gick upp i vikt. Deras revben var inte av denna värld, speciellt när man var hungrig.

Pressar för mig själv i skuggan.
Näst sista dagen åkte vi på en båtutflykt med en speedboat. Härligt värre. Vi stannade till på Phi Phi-öarna där vi åt mat vid en fin liten pir. Sedan fortsatte vi till en apbra ö, med tukost vatten och vit, kall sandstrand där vi matade apor med bananer som vi hade med oss. Samma dag på kvällen gjorde jag, Stefan & Kicki varsin tatuering. Det gjorde mindre ont än väntat, vilket var en oerhörd lättnad efter att ha gruvat mig i en hel vecka. Jag hittade inte speciellt mycket att köpa, ett par linnen, en hoody, ett par solglasögon och en plånbok. Och tatueringen såklart, men den fick jag i födelsedagspresent.
Stefan säger hej
Sista dagen hade vi alla lite ångest över att åka hem. Inte till den grad att man bara ville slänga sig framför en bil, men ingen av oss hade tackat nej till ytterligare en vecka i värmen. Speciellt när vi kommer till Arlanda och hör att det är -32 här hemma. Big dislike.

Korta tankar:
  • Svårt att stå och pissa när planet kör genom ett  ”turbulent område”.
  • Har en hel del nya avsnitt av tv-serier att se.
  • Trådlöst internet på hotellrummet är priceless.
  • Singha är överskattad; Chang underskattad.
  • Transor kan inte sjunga.

Förutom att solskyddet var kletigt, vattnet var salt & det faktum att jag flagnar ohyggligt just nu så har denna resa varit en klar 10/10. Inte en enda intrig under hela resan. Många skämt utdelades och många skratt hördes. Jag som tvekade på att följa med nästa år får ta mig en funderare. Skönt att komma bort några veckor.